NPa Peppol Test Tool documentatie

Verstuurtest

Met de verstuurtest op peppol-test.nl kun je testen of je daadwerkelijk correcte facturen kunt versturen via het Peppol-netwerk. Dat kun je doen door een (nep-)factuur te sturen naar een test-OIN van de Nederlandse Peppol-autoriteit (00000099003214345001). Als de factuur succesvol is aangekomen, krijg je daarvan bericht via e-mail (mits er een e-mailadres in de factuur staat), en kun je de factuur in een overzicht op peppol-test.nl opvragen.

Een factuur versturen

Om een test te doen, zul je een nieuwe ontvanger in je software-pakket aan moeten maken. Hoe dat precies gedaan wordt verschilt per softwarepakket. Belangrijk is dat je voor deze ontvanger van facturen het volgende OIN-nummer instelt:

Maak daarna een nieuwe factuur aan, en geef aan dat je deze via Peppol naar bovenstaande ontvanger wilt versturen. Ook hier is de precieze manier om dat te doen per softwarepakket verschillend.

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om een test-factuur. Het maakt niet uit wat er precies gefactureerd wordt, zo lang er maar iets in de factuur staat. De factuur zal niet betaald worden.

Als je de mogelijkheid hebt om je eigen e-mailadres toe te voegen aan de factuur, dan is dit wel een aan te raden. Het systeem zal, bij succesvolle ontvangst, een e-mail sturen naar het e-mailadres van de afzender van de factuur.

Controleren of de factuur is aangekomen.

Wanneer de factuur succesvol bij peppol-test is aangekomen zal er een e-mail gestuurd worden naar het e-mailadres dat in de factuur vermeld stond. Daarin vind je een link naar de overzichtspagina op peppol-test.nl waar je factuur en de validatieresultaten terug te vinden zijn.

Wanneer je geen e-mailadres hebt vermeld op de factuur, of wanneer deze e-mail niet in aangekomen, kun je ook direct naar https://peppol-test.nl/sendtest gaan. Daar vul je het KvK- of OIN-nummer in dat je gebruikt als afzender van je facturen, en het factuurnummer van je verstuurde factuur.

Validatie

Op de overzichtspagina kun je ook zien of er bij validatie van de factuur fouten of waarschuwingen gegeven worden. In de kolom ‘valide’ staan een icoon. Dit icoon is geel wanneer er waarschuwingen zijn, en rood wanneer er fouten zijn. Klik op het icoon om de betreffende meldingen te zien.

MLR

De Message Level Response is een manier waarmee een ontvangende access point de verzendende access point (die van jouw service provider) kan aangeven dat een bericht is aangekomen, en of er problemen zijn met de validatie van het bericht.

Dit is een optioneel mechanisme, welke door zowel de service provider van de zender als de service provider van de ontvanger ondersteund moet worden om deze informatie uit te kunnen wisselen. Deze kolom geeft aan of jouw service provider de MLR ondersteunt voor jou als verzender.

Het icoon kan er als volgt uit zien:

Icon Result
MLR not sent icon Er is geen MLR verstuurd; jouw service provider biedt geen ondersteuning voor de MLR, of heeft niet niet aangezet voor jou als verzender
MLR sent icon De MLR is verstuurd. Je kunt op het icoon klikken om het MLR-bericht zelf te zien
MLR send error icon Jouw service provider ondersteunt de MLR, maar er is een fout opgetreden bij het versturen ervan. De tooltip geeft aan wat de fout was bij het versturen.

Resultaten filteren

Wanneer het opgegeven factuurnummer overeenkomt met dat van een van de testfacturen die je in de afgelopen week hebt verstuurd, zullen ze allemaal getoond worden. Als je op zoek bent naar een specifieke factuur, kun je het resultaat doorzoeken met behulp van het zoekveld ‘Filter resultaten’. Je kunt zoeken op factuurnummer, datum (in ISO-formaat), en afzender.

Testfacturen verwijderen

Je hoeft testfacturen niet zelf te verwijderen. Binnengekomen facturen worden na 1 week automatisch uit het systeem verwijderd.

Facturen niet aangekomen

Als je facturen niet aankomen, neem dan contact op met je softwareleverancier of Peppol service provider.